Múzeumpedagógia
Mitológiai játék az „Árkádikus” képekhez
Téma:
A kép, és annak „rétegei”.
Foglalkozás 7-8-9. évfolyamos diákok számára.
A foglalkozás kivetítéssel és beszélgetéssel kezdődhet, valamint az alábbi érdeklődést felkeltő gondolatokkal.
Herman Lipót: Család, 1913
Tér-idő
A képnek ez a látható rétege.
– Mit láthatunk a képen?
– Hol játszódhat ez a jelenet?
– Milyen hangulatot áraszt ez a jelenet?
– Milyen színeket használt a festő?
– Hogyan áll ez kapcsolatban a kép hangulatával?
Ezek lehetnek bevezető kérdések, hogy a diákok ráhangolódjanak a képre, annak hangulatára,
megfigyeljék, értelmezzék egy kicsit a látottakat. Itt beszélhetünk a színekről, ismerik a színkontraszt
fogalmát, lehet beszélgetni esetleg a színek pszichológiájáról, stb.
Beszélgetés ideje lehet 10-15 perc.
De!
Gondoljunk bele, hogy ez egy elképzelt világ. Már csak azért is, mert amikor készült ez a kép,
volt egy elvágyódásra, a társadalomból kiszakadásra törekvő igény, a művészek, gondolkodók
kiábrándultak a városokból, a „civilizációból”, s ezen kívül keresték a boldogságukat.
Figurák, táj, természeti környezet.
Helyezzük el ezt a jelenetet egy általunk elképzelt, a fantáziánk által létrehozott világban.
Ez lehet történelmi korszak, lehet teljesen a mitológiák világa, lehet olvasott, tanult, vagy a
filmek által tanult-látott-tapasztalt világ.
Teremtsünk teljesen új „világot”, hiszen ez a művészetben egy valóságos igény ma is.
– Ha nektek lehetőségetek lenne arra, hogy készítsetek egy olyan gépet, ami oda visz, ahová
beprogramozzátok, bárhová, amit csak fantáziátok el tud képzelni, hová utaznátok el?
Határozzuk meg a helyszínt.
– Hol lehet ez a világ?
Helyezzük el térben.
Skiccelés, vázlatozás, szükséges anyagok: papír, filctoll, vízfesték, ceruzák
(Itt lehet térképeket készíteni, milyen térképek léteztek a történelem során, milyen anyagokra
készítettek térképet – agyagtáblák, fakéreg, vászon, kincses térkép, hajós térkép, stb.)
A gyakorlati feladat időben változó, 15-20 perc, de ha tényleg csoportmunkában
készülnek a feladatok, ez lehet természetesen hosszabb idő is, vagy akár egy önálló feladat,
ami egy egész foglalkozást felölel.
Tér-épület-mindennapok
Következő foglalkozás témája lehet:
– Ha megterveztük, elkészítettük a térképeket, tervezzük meg az általunk kitalált világ
hangulatát, arculatát is.
– Ha az eredeti kép hangulatából indulunk ki, – amit már megbeszéltünk, beszéljük meg mi is az
az „Árkádia” hangulat, milyen legyen az általunk teremtett világ „berendezése”, épületek,
viselet stb.
(Mínoszi kultúra házai, egyiptomi lakóházak, kitalált épületek. Mínoszi falfestményeken
megfigyelhető a viselet, mint ahogy számos ókori kultúra megörökítette a hétköznapokat,
eszközöket is.)
Ez egy felvezető beszélgetés, lehet 15 perc, de persze ez igény szerint változtatható.
Itt újra lehet ötletelni, firkálni, skiccelni, beszélgetni, képeket vetíteni.
Eszközök: ceruza, filc, papír, számítógép, esetleg Internet.
Lehet kis méretű modelleket készíteni különböző anyagokból, megtervezni
ruhát, ruha mintákat, stb.
Eszközök: színes eszközök, vízfesték, tempera, színes ceruza, filctoll, papír, különböző színes anyagok.
Ez a foglalkozás kitehet akár egy önálló alkalmat, de lehet több alkalom is, hiszen a tervezés,
vázlatozás, a munkák elkészítése – ruhák, eszközök megrajzolása, esetleg kis méretű makettek
tervezése, ragasztása – több időt igénylő munkafázis.
Vallás, istenek, lények
A kultúrák fontos mozgató ereje, motivációja a vallás.
Az ember fejlődésének, a kultúrák alakulásának, változásának fontos eleme a vallás.
– Mit tudunk az ősi, ókori vallásokról?
– Mit tanultatok irodalom, vagy történelem órákon?
– A képen látható jelenet, illetve az a kifejezés, hogy „Árkádia”, mely kultúrára utalhat?
Beszélgetés, esetleg vetíteni az ókor kultúráiból szakrális épületeket, szobrokat,
idolokat, démon szobrokat, stb.
A beszélgetés igény szerint 15-20 perces lehet.
– Képzeletünk világában milyen isteneket, démonokat, jó és gonosz lényeket képzelnénk el?
– Mi az, hogy démon, titán, alvilág? stb.
– Ember formájú, vagy összetett lények, emberi viselkedéssel bíró, vagy félistenek?
Ez egy hosszabb beszélgetést igénylő felvezető lehet, hiszen a vallás, az általunk
benépesített planétától Nakonxipánig egy nagyon összetett, bonyolult, nehezen megfogható,
sokszor inkább érzelmi dolog, de a mitologikus játék nagyon fontos és érdekes eleme, amit
eddigi tapasztalatom szerint rendkívül kreatívan és nagyon igényesen oldottak meg a diákok.
A mitológiai játék utolsó fázisa ez a feladat, amire két-három önálló alkalom is adható.
Eszközök: ceruza, színes eszközök, festék, filc, színes ceruza, papír.